Ako spojiť behanie s meditáciou

Ak behávate často, môže sa vám zdať, že samotný beh je náročnejší mentálne ako fyzicky. A to nie je náhoda. Štúdie ukázali, že mentálna únava môže priamo vplývať na váš fyzický výkon. Pokiaľ však spojíte beh s meditáciou, šport sa môže stať transformatívnou a revitalizujúcou skúsenosťou. Okrem výhod pre vašu psychiku však meditácia môže pomôcť vytvoriť z vás lepšieho bežca. Chcete vedieť ako na to? Tu je niekoľko krokov, ktoré vám pomôžu vyťažiť z behu maximum.

Ako spojiť behanie s meditáciou

1. Sústreďte sa na svoje zmysly

Skúste sa sústrediť na všetky senzácie, ktoré sa dejú okolo vás; na svoj zrak, sluch, čuch či chuť. Užívajte si prostredie a prírodu, slnečné lúče i vôňu kvetín, stromov, ale aj samotného vzduchu. Sústreďte sa aj na povrch, na ktorom beháte – cíťte rozdiel medzi betónom, trávou. Nechajte skrátka všetky vonkajšie okolnosti, aby na vás vplývali a vy len nasávajte to, čo vám ponúkajú. Nezabúdajte, že podobne ako meditovanie, aj podávanie stávok naživo sa najvýraznejšie zlepšuje tréningom

2. Scan tela

Spravte si mentálny scan vlastného tela. Pozornosť zameriavajte postupne od hlavy až k pätám a všímajte si, čo zažívate (bez toho, aby ste o tom začali vnútorný dialóg). Ak ucítite akýkoľvek fyzický nepohodlie (napríklad bolesť nôh), skúste sa opäť zamerať na svoje okolie a nezačnite sa sťažovať. 

3. Nalaďte sa na svoje dýchanie

Venujte pozornosť rytmu svojho dychu. Skúste dýchať účelovo – to vám pomôže nabrať viac energie a vypustiť zbytočné napätie. Bežci majú často strnulú čeľusť, krk a ramená. Ak dokážete vedome uvoľniť tieto oblasti, budete tiež vedieť dýchať hlbšie a zvyšovať množstvo kyslíka putujúceho do vašich buniek. Kyslík navyše pomáha „rozbíjať“ glukózu, ktorá je palivom pre vaše svaly.

4. Pozorujte svoje myšlienky

Je vaša hlava čistá alebo zaneprázdnená? Spravte mentálny krok vzad a pozorujte, čo sa deje vo vašej hlave. Nenechajte sa rozrušiť vedľajšími myšlienkami, namiesto toho ich pomenujte. Ak máte v hlave napríklad nejaký termín, ktorý musíte dodržať, vytvorte si kategóriu „starosti“ a zaraďte to tam. Tak sa vám podarí vytvoriť si väčší odstup od vašich myšlienok a na základe toho ich pozorovať. 

5. Poznajte svoju kotvu

Odborníci tvrdia, že každý z nás má miesto na tele, tzv. kotvu, kde cítime senzáciu z behu najviac a najjednoduchšie. Poznať toto miesto vám pomôže znova sa sústrediť na užívanie si behu v prípade, že vašu pozornosť niečo odvedie inam. Pre niektorých ľudí sú takouto kotvou napríklad chodidlá alebo hrudník či brucho.